Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Skämta inte med Expressen! | quistbergh.se

Skämta inte med Expressen!

En version av denna text har tidigare publicerats i: etc.se 1999-02-18. Texten © författaren/författarna. För eftertryck krävs tillstånd från författaren/författarna. Men om du vill skriva ut och läsa artikeln eller ge den till en god vän går det givetvis bra. De är till för att spridas. Om du har frågor, gå till kontakt.
Dokumentadress: [http://www.quistbergh.se/view/80]
Tipsa en vän om denna artikel, klicka här. Skriv ut denna artikel, klicka här.

En reklamaffisch för artisten Lars Demians nya föreställning fick bägaren att rinna över för Expressen. Orden SEX, DÖD och KNARK på klassiskt löpsedelsgult tillsammans med en geting i djävulshorn var sånt som tidningen inte ville att allmänheten skulle se. ETC kan dock visa upp affischerna det handlar om och berätta hur det gick till när kvällstidningssatiren fick brännas.

Text: Fredrik Quistbergh och Dan Josefsson 


Artisten Lars Demians nya föreställning "Lars Demians sista frestelse" är en enmansshow som balanserar mellan teater och konsert. Enda motspelaren är Djävulen, spelad av en skickligt gjord buktalardocka som är misstänkt lik Demian själv. Föreställningens reklamaffisch är en parodi på en Expressen-löpsedel. Namnet "Expressen" har bytts ut mot Lars Demians namn skrivet med ett typsnitt snarlikt Expressens eget och Expressen-getingen har fått byta plats med den lilla djävulen som ingår i föreställningen.
 Själva texten på affischen är en drift med kvällstidningarnas fixering vid vissa speciella ämnesområden. Så här lyder den:

"Lars Demians sista frestelse –
 en föreställning innehållande sånger om
 SEX
 - trevliga historier om ond bråd
 DÖD
 - sensationella avslöjanden om
 DJÄVULSINDRIVNING
 &
 KNARK"

Längst ned återfinns även en blänkare för en intressant artikel om hur ";Svenska direktörer dricker blod".
Det rör sig alltså till största delen om ord som inte är helt omöjliga att finna på Expressens dagliga löpsedelsproduktion.
 - Jag ville skoja till det och det är alltid roligt att ge en liten känga mot kvällspressen, säger Lars Demian. Idén var att göra något löpsedelsaktigt och sedan gjorde en layoutare det här förslaget. Först var det en annan symbol, en barnsligt tecknad djävul. Då tyckte jag att vi skulle ha något tyngre, det blev djävulsgetingen och det var ju jättebra.

Lars Demians turné började den 1:a november förra året och när han några veckor senare skulle spela i Uppsala, där arrangörerna affischerat flitigt inför framträdandet, kom plötsligt ett telefonsamtal från Expressen.
 - En rabiat människa ringde till mitt bokningsbolag United Stage och skällde på tjejerna där, förklarar Demian. Ingen tog samtalet på allvar, för det lät som en galning.

Mannen som ringde visade sig senare sitta i ledningen för Expressen och efter ett tag hörde Expressens jurister av sig och hävdade att löpsedeln var ett intrång på tidningens copyright. Enligt dem var affischen ett upphovsrättsbrott och krävde att hela upplagan skulle brännas. Om så inte skedde skulle Expressen stämma United Stage, som bokar Demians konserter. United Stage:s VD, Anders Larsson, säger till ETC att han inte hade en chans mot mäktiga och penningstarka Expressen.
 - Advokatkostnaderna hade blivit hundratusentals kronor, säger han. Expressen kan driva sådana här mål rutinmässigt, oavsett vad det kostar dem. Vi kan inte lägga så mycket pengar.

Förmögna Expressen kan alltså med ren pengamakt stoppa den som försöker driva med tidningens löpsedlar. Om Expressen skulle förlora en process hade det inte nämnvärt påverkat tidningen ekonomi. För United Stage, och de flesta andra, vore det dock en ekonomisk katastrof. Anders Larsson blev förvånad över Expressens starka reaktion.
 - Jag trodde att de hade mer humor. För vad har de egentligen att förlora? Skulle folk som ser Demian-affischen tänka: "Det var det jävligaste, nu slutar jag att köpa Expressen!"? Det funkar ju inte så.

Demians bokningsbolag United Stage fick alltså ge sig. Nu är (nästan) hela den gamla upplagan av affischen bränd och en ny upplaga tryckt. Där har den lilla djävulen som påminde om Expressens geting plockats bort, dessutom är typsnittet ändrat. Men att det rör sig om en parodi på Expressens, eller någon annan kvällstidnings löpsedel är dock fortfarande uppenbart.

Samtidigt som kostnaden för att trycka nya affischer svider för Lars Demian tycker han mest synd om de som jobbar på Expressen.
- Det handlar ju om intelligenta människor som sitter på tidningsredaktionerna, de är inga idioter. Kanske känner de längst inne att de sysslar med är rena skiten. Sedan försöker de förtränga det hela och säga: Vi gör en bra grej. Men när man dagligen gör saker som inte är bra, exempelvis lurar folk att banta, skräms eller kör de värsta sex och våldsgrejerna då blir man väldigt känslig mot kritik. Jag tycker synd om Expressen-medarbetarna som bevisligen inte kan ta ett skämt.

 

VAD SVARAR EXPRESSEN?

Expressens Lars Flodström: "Folk blandade ihop Expressens löpsedlar med den här affischen"

 Lars Flodström sitter i Expressens ledning och har titeln administrativ redaktör. Han känner väl till affischen som stoppades och svarar såhär när ETC ringer upp.
Varför stoppades affischen?
 - Den var för lik Expressens löpsedel, folk blandade ihop Expressens löpsedel med den här affischen. Det är det enkla svaret.
Den var för lik en Expressen-löpsedel alltså?
 - Yes
På vilket sätt hotar det Expressen?
 - Vi tycker inte om det.
Lars Demian menar att det är en form av satir, men ni tål inte att någon skämtar med er?
 - Jo, det gör vi visst.
Men ni stoppade ju den här affischen.
 - Det var en egendomlig fråga.
Jaha, men vad är ditt svar?
 - Vi tyckte inte om affischen därför att folk blandade ihop den med Expressens löpsedlar. Det är mitt svar, punkt.


> Tipsa en vän


Användarinloggning

quistbergh.se nyhetsbrev