Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Shitzkampanjen: Även proffsen misslyckas | quistbergh.se

Shitzkampanjen: Även proffsen misslyckas

En version av denna text har tidigare publicerats i: Boken "motstånd", Dielemans/Quistbergh, Bokförlaget DN, 2001. Texten © författaren/författarna. För eftertryck krävs tillstånd från författaren/författarna. Men om du vill skriva ut och läsa artikeln eller ge den till en god vän går det givetvis bra. De är till för att spridas. Om du har frågor, gå till kontakt.
Dokumentadress: [http://www.quistbergh.se/view/544]
Tipsa en vän om denna artikel, klicka här. Skriv ut denna artikel, klicka här.

Trots stora resurser kan en kampanj slå fel. I maj 1999 började en egendomlig affisch dyka upp lite varstans i Stockholm. Affischen är ett montage och föreställer en skrevande man, endast iförd polisskjorta, som kör över en barbiedocka med sin leksaksbil. Rubriken är ”SHITZ – För män med hjärnan på fel ställe”. Ansiktet på affischen tillhör Mats Drougge, chefredaktör för tidningen Slitz. Det hela är en kampanj från en grupp ur Antifascistisk Aktion (AFA).

Text: Fredrik Quistbergh


– Vi var flera som blivit irriterade på tidningar som Slitz och Café eftersom deras kvinnosyn är så genomvidrig, säger en av de manliga AFA-aktivisterna som vill vara anonym.
– Det som gjorde att vi fick nog var när svenska Playboy skulle startas och Dagens Nyheter hade en okritisk helsidesartikel om alla nya grabbtidningar. Så vi satte oss på Kungliga biblioteket i Stockholm, plöjde igenom alla tidningar och kom fram till att löpsedlarna var äckligast. Därför gjorde vi en egen löpsedel som viker ut en av värstingarna. Sedan gick vi ut och affischerade.
I samma veva skickar Shitzgruppen ut ett pressmeddelande där de uppmanar alla att beställa löpsedeln för en krona och sprida den vidare. Dessutom startar de en tävling, den som samlar flest grabbtidningsframsidor och skickar dem till Shitzgruppen vinner ett fint pris. I början var det bara mindre medier som vågade berätta om kampanjen och publicera den falska löpsedeln. Alla större tidningar höll tyst. Undantaget är Aftonbladet som intervjuar Mats Drougge om hur det känns att vara utvikt på stan:

” – Det här är det grövsta förtalet jag någonsin har varit med om. Det är ynkligt att smyga omkring på natten och sätta upp sådana här affischer utan att våga stå för vad man tycker offentligt.
Aftonbladet: Initiativtagarna till kampanjen tycker att Slitz är en kvinnofientlig tidning som hjälper till att flytta fram porrens positioner. Hur ser du på det?
– De har fått historien helt om bakfoten. Vi har snarare hjälpt till att marginalisera de pornografiska produkterna. Jag tycker att det är kampanjer som den här som gör att den svenska mannen snuskas ner på ett sätt som inte stämmer.
Aftonbladet: Vilken kvinnobild tycker du att Slitz förmedlar?
– Jag tycker inte att det här är rätt tillfälle att diskutera det.”

(Aftonbladet 990510)

Efter det här framträdandet drar sig Drougge för att prata med pressen. Istället lejer han två av Sveriges mest ansedda och dyraste firmor, PR-byrån Jerry Bergström AB (JBAB) och advokatfirman Vinge, för att få stopp på kampanjen. Men det visar sig vara den första taktiska tabben. I början av juni publicerar Expressen en stor artikel med rubriken:
”DROUGGE TAR HJÄLP AV PR-BYRÅ I LÖPSEDELSKRIGET.”
I samband med artikeln visas en bild på Shitzlöpsedeln upp och når på så sätt hundratusentals nya läsare. Shitzgruppen får mängder av e-post med beställningar på löpsedlar som nu börjar spridas över hela Sverige. JBAB och Vinge inser allvaret och går till motattack. Det första steget är att polisanmäla Shitzgruppen för förtal, vilket leder till nya skriverier. Justitiekanslern (JK) ska utreda om affischen är brottslig. Det andra är en smutskastningskampanj. PR-konsulterna på JBAB ställer samman ett informationshäfte med en hel del negativa skriverier om AFA:s våldsamma arbete mot rasism och fascism och sprider det till landets journalister.
– Sedan ringde Vinge runt till personer som länkat till vår hemsida, säger AFA-aktivisten.
– Bland annat var det en tjej i Göteborg som länkat till oss via sin sida på universitetet. Vinge sa till universitetsledningen att det var olagligt. Hon blev skrämd och tog bort länken.
Det är dock inte på något sätt olagligt att länka till en annan hemsida. Vinge fick även bort AFA: s sida från webbhotellet de låg på och nu kunde ingen se dem på Internet. Men efter bara någon dag dök AFA: s sida upp igen på ett nytt webbhotell. I det här läget gör proffsen sin andra jättetabbe. De startar en Anti-AFA-sida på Internet och programmerar så att den som i någon av Internets alla sökmotorer skriver in ordet ”Shitz” eller ”AFA” ska komma till deras sida. Anti-AFA-sidan består mestadels av samma smutskastningsmaterial JBAB tidigare spritt till journalisterna. Men då kända nazister via sina egna hemsidor länkar till Anti-AFA-sidan och uppmanade till stödköp av Slitz insåg proffsen sitt misstag och plockade ner sidan. Samtidigt meddelar Justitiekanslern att affischen inte är tillräckligt grov för att väcka åtal mot.

Enligt Shitzgruppen har deras löpsedel spritts i cirka 27 000 exemplar över hela landet. Samtidigt har det varit en hel del debatt om kampanjen i medierna. AFA har fått många nya besökare till hemsidan och Shitzlöpsedeln har även visats upp i TV. Tävlingen om vem som kunde skicka in flest grabbtidningsframsidor vanns av ”Auto 23 559” med 127 poäng.
– En av förklaringarna till att kampanjen blev en sådan succé är nog att många var irriterade på Drougge. Sedan hade vi fakta i botten och en kul affisch. Satir är ett kraftfullt vapen.


> Tipsa en vän


Användarinloggning

quistbergh.se nyhetsbrev