På ett kick kan du bli av med ihärdiga telefonsäljare, direktreklam i brevlådan och störande banners. Här är Megafons steg-för-steg-guide för dig som vill göra hemmet till en reklamfri zon.
Text: Fredrik Quistbergh
REKLAM I BREVLÅDAN »
Varje år väller det ner ungefär 50 miljoner kilo oadresserad reklam i brevlådor över hela landet. Till detta kommer mängder av adresserad direktreklam. Ungefär 2 miljoner träd går varje år åt för att företagen på detta sätt ska locka oss till köp. För att vara säker på att all reklam håller sig borta från brevinkastet behöver du göra tre grejer.
"Nej Tack"-skylt: För att slippa oadresserad reklam räcker det med att sätta upp en skylt väl synlig vid brevlådan. Vill du fortfarande ha samhällsinformation och katalogen från ett speciellt möbelvaruhus, skriv det på skylten.
SPAR-registret: "Adresser är business" står det på Sema InfoData AB:s hemsida. Det är ett företag som tjänar pengar på att sälja adresser till företag och privatpersoner, bland annat via SPAR-registret. Du kan själv be om en spärr mot direktadresserad reklam. På så sätt kan Sema InfoData AB inte sälja din adress vidare. Hittills har ungefär 120 000 personer spärrat sig i SPAR-registret. Enklast är att skicka ett vykort där följande text behöver finnas med: ”Jag vill inte att ni lämnar ut min adress till företag som ska använda den till adresserad reklam.” Skriv ditt namn, personnummer och glöm inte din underskrift. Vykortet skickas sedan till: SPAR-registret, Sema InfoData AB, Box 34101, 100 26 Stockholm.
NIX-reklam: Ett annat register är NIX-reklam. Även här kan du lägga in en spärr mot direktadresserad reklam. Det är tänkt att företagen ska "tvätta" sina reklamutskick mot registret så att ingen får
oönskad post. Du som anmäler dig till NIX-reklam blir även automatiskt spärrad i SPAR-registret. Ring 020-55 70 00 och knappa in ditt personnummer efter telefonröstens anvisningar. Inom en vecka har du ett svarskort samt informationsblad i din brevlåda. När du väl fått svarskortet är det bara att fylla i och skicka in. Har du ännu inte fyllt 18 år tas spärren av någon underlig anledning bort då du fyller 18. Men då är det bara att göra om proceduren så är du reklamskyddad för all framtid. Ångrar du dig kan du när som helst begära att spärren tas bort.
TELEFONREKLAM »
Via NIX-telefon-registret kan du hindra oönskade säljsamtal. Att anmäla sig till registret tar ungefär lika lång tid som att svara och säga "Nej tack, jag är inte intresserad". Ring 020-27 70 00 och knappa in det nummer du vill spärra (mobiltelefoner kan ännu inte spärras). Efter ungefär en vecka dimper ett informationsblad ner i brevlådan som innehåller din personliga spärrkod. Ring 020-27 80 00 och uppge spärrkoden efter telefonröstens anvisningar. Vips, du är med i NIX-telefon-registret.
INTERNETREKLAM »
Förutom att alla reklambanners och popup-menyer lätt blir irriterande för den trogne surfaren tar det längre tid att ladda hem sidorna. Sitter du vid en halvseg uppkoppling mot Internet och betalar för tiden du är ute och surfar finns alltså tid att spara, vilket i sin tur betyder sparade slantar. Det finns en hel del olika program som blockerar Internetreklamen. En del funkar bättre, andra sämre. De två som just nu tillhör de bättre är:
Guidescope: Ett program som du laddar hem till datorn. Helt gratis för privatanvändare. Hemsida: www.guidescope.com
Webwasher: Även det ett program du laddar hem och kör från datorn. Du kan testa gratis i 30 dagar och om du vill fortsätta kostar en licens i dagsläget cirka 300 kronor. Hemsida: www.webwasher.com
Ett annat störande moment i Internetvärlden är skräpmejlen. Men även dessa går att undvika. Besök Junkbusters och följ deras ”stop junk e-mail”-guide. Internetadress: www.junkbusters.com