Anteckningar NICAR Boot Camp
Onsdagen fortsatte med praktisk databasprogrammering. Genom olika övningar ställde vi frågor till datan som genom att gruppera, summera och jämföra kunde svara. När jag nu tittar igenom mina anteckningar så fattar jag faktiskt vad som står där. Jiippiieee! Hade någon visat mig samma anteckningar för en vecka sedan hade jag inte fattat ett dyft. Men även om SQL och databashantering sägs vara logisk har jag långtifrån kontroll över att göra de mest enkla saker. Men lärarna upprepar hela tiden att det inte finns några hemliga genvägar i att lära sig grundläggande programmering i journalistiskt syfte - det är bara att traggla på. Jag hoppas att de har rätt… Dagarna har också bjudit på bra diskussioner och snabb introduktion i några nya digitala verktyg som kan bli oumbärliga i framtida granskningar.
Bakgrundsinfo, klicka här. Och för att läsa rapporten från dag ett och två av träningslägret i datorstödd journalistik, klicka här.
Tips när du ska förhandla för data
- Utgå från att det är offentligt.
- Utgå från att du ska få datan utan kostnad.
- Din inställning ska vara: De har det jag behöver och jag kommer att hämta hem det. Attityden och självförtroendet är viktigt. Om exempelvis myndigheten som du förhandlar med känner att du tvekar kan det vara kört att få den data du behöver.
- Dokument är databaser.
- Tänk alltid i data. Vad kan samlas in?
- Börja med att ställa frågan i telefon. Följ upp direkt med ett e-postmeddelande där du gör en vänlig skriftlig begäran.
- Kan du prata med IT-folket först? De kan oftast inte ge dig materialet men de kan berätta hur materialet är organiserat och du kan då göra en bättre förfrågan.
- Din förfrågan ska vara precis men inte så exakt att du låser in dig själv i ett hörn. Det är svårt att ge ett generellt råd. Det är olika från fall till fall.
- Försök alltid att få materialet elektroniskt.
- Om dem/den du förhandlar med kommer med bortförklaringen: Det skulle ta för lång tid för oss att sortera ut… Det stämmer inte. Det är enkelt att sortera ut data. Om de framhärdar, se till att den du förhandlar med verkligen förstår vad hon/han hävdar.
- Får du nej, följ upp deras förklaringar ett steg i taget. Vilken lagparagraf stöder de sig på?
- Hur öppen ska du vara med vad du hoppas hitta i datan? Det bestämmer du själv. För kryptisk är sällan bra. Men att vara för exakt kan avslöja för mycket och ge dig för begränsad data.
Konsten att väcka liv i data
- Dollars for docs - Granskningen visualiseras i form av en webbplats där kärndatan är uppgiften om hur mycket pengar läkemedelsföretag X ges till doktor Y.
- Bra datadriven journalistik visar det som är både nära och lång borta. Exempel: Faces of the fallen. Kärndatan är namn på soldater som dött i kriget i Afghanistan eller Irak. Den data som är nära = Beskrivning av hur personen dog. Den data som är långt borta = Hur dödsfallen hör ihop, att se trender och kluster av information.
- Det är viktigt att identifiera din unika kärndata. Sedan strukturerar du sidorna efter vad du vill ska synas och i vilken ordning. Indexsidan ska helst både ge överblick och väcka spänning.
- För att datavisualisering ska bli journalistik behövs det: Data, att det visas visuellt och att det berättar en historia. I exemplet Dollars for docs kan du själv kolla upp svaret på frågorna: Tar min läkare emot pengar från något läkemedelsbolag? Om, vilket? Och om, hur mycket?
För att kunna berätta visuellt med datan krävs flera steg.
Steg 1: Förstå datan - Översätt och visa upp datan.
Steg 2: Förädla - rensa datan och ta fram det allra viktigaste.
Steg 3: Avslöja mönster - Bra datavisualisering visar mönster och avslöjar skillnader.
Steg 4: Visa förändringar och ställ frågan: I jämförelse med vad?
Tips när du ska presentera datan
- Bra design är osynlig - Användarna ska interagera med datan, inte användargränssnittet.
- Var sanningsenslig mot datan.
- Visualisering är inte detsamma som förklaring av berättelsen. Därför behöver du förklara: Vad är berättelsen? Vad är sammanhanget?
Verktyg att visualisera data med:
Adobe Illustrator: http://www.adobe.com/se/products/illustrator.html
Tableau Public: http://www.tableausoftware.com/public/
Many Eyes: http://www-958.ibm.com/software/analytics/manyeyes/
Google charts: https://developers.google.com/chart/
Raphaël: http://raphaeljs.com/
D3: http://d3js.org/
CartoDB: http://cartodb.com/
Mapbox: https://www.mapbox.com/
Google Maps API: https://developers.google.com/maps/
Diploma CAR Boot Camp 2014
BONUS 1: Se här hur det gick till när några av kursdeltagarna fick sina väl värda diplom.
BONUS 2: Mark Horvit visade också några av de senaste verktygen som hjälper dig att söka i sociala medier. Jag skriver en separat bloggpost om dem här.