"Det kostade ingenting - och vi fick mycket för pengarna!"

En version av denna text har tidigare publicerats i: Dagens ETC 1997-10-30. Texten © författaren/författarna. För eftertryck krävs tillstånd från författaren/författarna. Men om du vill skriva ut och läsa artikeln eller ge den till en god vän går det givetvis bra. De är till för att spridas. Om du har frågor, gå till kontakt.
Dokumentadress: [http://www.quistbergh.se/view/62]
Tipsa en vän om denna artikel, klicka här. Skriv ut denna artikel, klicka här.

Krönika av Fredrik Quistbergh


Minns någon OS-kampanjen? Trots att det hela tog slut för över en månad sedan käns det som om flera år passerat. Tystnaden är total.
 För att friska upp läsekretsens minne har Fredrik Quistbergh försökt hitta de postiva effekter som kampanjen påstods ge för Sveriges del. Eller för att citera OS-kaptenens Mats Hulths egen summering:
 "DET KOSTADE INGENTING - OCH VI FICK MYCKET FÖR PENGARNA"

 "Undvik nu att hitta felen i det här. Våga vara framsynta och våga fortsätta satsa." De orden kommer från stockholms landshövding, Ulf Adelsohn. För Stockholm 2004 vann ju inte kampen om OS. Detta jättelika "chicken race" där den som visade upp de bästa ekonomiska kalkylerna, de mest positiva opinionssiffrorna och det största fjäskat för IOK-delegaterna vann. Alltså, den som kör fräckast, snabbast och stannar till precis innan den avgrund som tar dem med till förnedringens och förlorarens plats får njuta av segerns sötma.

Enligt OS-amiralen Olof Stenhammar var det värt varenda krona av de 157 miljoner OS-kampanjen kostade.
 "Bara att vi gick till final i OS-omröstningen gjorde att Stockholm nämndes i över 10 000 tidningar och 1000 TV-kanaler runt om i världen. Det hade kostat mycket mer om man skulle betalat för samma marknadsföring."
 Detta sagt i en tid då budgetprognosen för Stockholms stad visar ett underskott på 542 miljoner. Därför väntas ytterligare nedskärningar för att få balans i budget.
 Men vilken marknadsföring var det då Stockholm egentligen fick för sina 157 miljoner kronor?

 Utrikesdepartementet har en speciell avdelning för pressklipp. Jag gör ett besök och ber att få titta på klippen från augusti och september: 
 "Dödshot mot de som håller på Stockholm"
 Hufvudstadsbladet (Finland), den 28 augusti.
 "Stockholm fast i bombfällan"
 Libération (Frankrike), den 1 september.
 "Terrorism in Sweden clouds the Olympics"
 Herald Tribune (USA), 26 augusti.
 "Row over stadium bombing"
 Financial Times (USA), onsdagen 28 augusti. (Den artikeln handlar om Olof Stenhammars uttalanden om bombattentaten som ett typiskt osvenskt beteende).

 Och så går det på. Tyska Neue Zurcher Zeitung skriver om hur IOK-delegaternas fruar erbjudits köpa svenska möbler på fördelaktiga villkor. Neatkarigas, Lettland, skriver om hot mot svarta idrottsmän under rubrik "Explosion i Göteborg". "Frykten för terror odela OL-håpet" tillägger Norska Aftenposten.

Ulf Adelsohns är dock inte svarslös. "Var inte en sådan bakåtsträvare nu utan se framåt" sa han i SVT:s Aktuellt, i en direktsänd debatt efter beslutet, till Stockholms miljöborgarråd Margareta Olofsson som tyckte att det var lika bra att det inte blev något OS.

 Så, Ulf. Vi ser framåt. Vad blir rubrikerna nästa gång?
 "Sverige, skräckens skådeplats! Stoc-holms OS-drömmar i kras när stadshuset sprängdes i tusen bitar"
 "Stockholm 2016 betalade stora summor för fixade opinionssiffror! Hur ärlig är svensken?"
 "Drick inte svenskt vatten! IOK-delegater svårt magsjuka när kampanjen för Stockholm 2016 bjöd dem på vattnet från huvudstadens kanal"

 P.S. Före mig hade en tjej från Stockholm information service, Stockholms stads organisation för marknadsföring, varit där för att samla alla klipp till ett präktigt collage. Men hon blev besviken över att det var så mycket negativt, berättade personalen.


> Tipsa en vän


Användarinloggning

quistbergh.se nyhetsbrev