I traditionsenlig stil bjuder quistbergh.se på lite eftertänksamhet inför det nya året. Den här gången hämtas, detta är dock inte traditionsenligt, nyårseftertanken från fackförbundstidningen Kollega. I deras senaste nummer intervjuas före detta managementkonsulten och grundaren av företaget Allwin, Simon Eisner. Allwins affärsidé handlar om att ta hand om företags överskott och distribuera det till behövande organisationer.
"Vi lever i en tid där konsumtion är det bästa som finns och skapar tillväxt vilket skapar nya jobb. För att få tillväxt så måste vi få varje individ att spendera så mycket pengar hon bara orkar under en livstid. Om de inte förstår så skickar vi ut direktreklam i deras postlådor för att trigga eller locka dem att konsumera. Vi kör reklam i radio, tv, på gatorna, i brevlådorna, i alla magasin... överallt. Till slut når man en gräns där man som individ säger, jag orkar inte längre. (...)
Som konsumenter borde vi inte vara så bortskämda. Behöver vi verkligen 15 cornflakespaket eller 15 tomatsorter att välja bland? Varför? Ingen förändring är enkel men vi kanske ska lära oss någon gång?"
Gott Nytt År!