Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Nu är den här: KÖPINGETDAGEN! | quistbergh.se

Nu är den här: KÖPINGETDAGEN!

En version av denna text har tidigare publicerats i: Dagens ETC 1997-11-27. Texten © författaren/författarna. För eftertryck krävs tillstånd från författaren/författarna. Men om du vill skriva ut och läsa artikeln eller ge den till en god vän går det givetvis bra. De är till för att spridas. Om du har frågor, gå till kontakt.
Dokumentadress: [http://www.quistbergh.se/view/8]
Tipsa en vän om denna artikel, klicka här. Skriv ut denna artikel, klicka här.

Allhelgonafirandet har blivit halloween. Även Thanksgiving-helgen spås bli ett måste för firarsugna svenskar. Och nu kommer nästa amerikanska exportsuccé. Buy Nothing Day den 28 november. En dag som uppmanar alla att inte handla någonting på 24 timmar.

Text: Fredrik Quistbergh 


Buy Nothing Day är en internationell kampanj som uppmanar till ett dygn utan konsumtion. Den är ett av många projekt som drivs av The Media Foundation, en stiftelse som grundades av estländaren Kalle Lasn, numera verksam i Kanada.
–    I industriländerna bor cirka 20 procent av jordens befolkning, säger han.
–    Dessa 20 procent konsumerar 80 procent av jordens tillgångar. Detta är helt galet och i ett längre perspektiv ohållbart. Alla miljövänliga försök med återanvändning och återvinning är inte nog. Det största problemet är den mentala miljön. All reklam från TV, radio och tidningar som ständigt försöker locka oss till konsumtion är den största boven i dramat.

The Media Foundation startade sin verksamhet 1989. Idag ger man ut antireklam-tidningen Adbusters, driver websidan Cultural Jammers Headquarters (jamming = störning, störningssändare) och reklambyrån Powershift som försöker bekämpa reklam med icke-reklam. Exempel på icke-reklam är annonser där man vrider på budskapet och visar upp konsekvenser av masskonsumtion. Icke-reklamen görs både som tidnings- och TV-reklam och är till för att visas i vanliga kommersiella medier. Verksamheten finansieras via frivilliga bidrag och försäljning av tidningen Adbusters. Kalle Lasn berättar att det hela startade i liten skala med en insamling för att sända en 30-sekunders icke-reklamfilm i nordamerikansk TV. Men han fick nobben eftersom TV-bolaget inte gillade budskapet.
–    Det är absurt. Vi erbjöd samma pengar och att spela efter precis samma regler, säger Lasn.

Men trots ständiga nekanden från de största TV-bolagen har Media Foundation fortsatt försöka köpa reklamtid. I USA och Kanada äger staten sändningsrättigheterna. Men det hindrar inte TV-bolagen från att vägra sända oönskad reklam.
–    Vi, folket, äger alltså sändningsrättigheterna men har på något konstigt sätt förlorat rättigheterna till TV-bolagen, tycker Kalle Lasn.
Nyligen vägrade det stora TV-bolaget CBS att sända en icke-reklamfilm inför Buy Nothing Day. CBS motivering var följande:
 "Reklamen uppmanar tittaren att inte köpa någonting den 28 november 1997, som en demonstration mot Amerikas nuvarande ekonomiska politik. Därför kan vi inte sända denna reklam."
CBSs vägran har fått viss uppmärksamhet i amerikansk media. Bland annat har Wall Street Journal publicerat en artikel vilken höjt temperaturen inför årets Buy Nothing Day.

Kalle Lasn:s mål med Buy Nothing Day är att skapa en internationell debatt kring hållbar konsumtion.
–    Alla i industriländerna bör ställa sig frågan: Hur mycket är nog? Den 28 november vill vi att alla ska avhålla sig från konsumtion och tänka på dessa saker. Hur mycket är nog för mig? Hur mycket är nog för min familj?
 Under de fyra år Buy Nothing Day firats har man börjat närma sig detta mål. 1996 spred grupper i tio olika länders storstäder budskapet vidare och TV-bolaget CNN sände icke-reklamen.

Ett mer långsiktig mål för Kalle Lasn och the Media Foundation är att genomomföra en global marknad där prislappen på alla produkter talar den ekologiska sanningen.
–    I Nordamerika kan du exempelvis köpa en ny bil för 20 000 dollar, säger Kalle Lasn.
–    Det är din kostnad för bilen. Kör du sedan flitigt kommer du under de fem första åren att kosta cirka 30 000 dollar i försämrad miljö. En kostnad som kommande generationer måste betala. Därför ska bilen säljas för vad den egentligen kostar, det vill säga 50 000 dollar.
Tror du verkligen det är möjligt att genomföra?
–    Det är inte frågan om det är möjligt eller inte. Antingen startar vi en internationell debatt kring detta nu eller så tvingas vi in i det eftersom en ekologisk katastrof väntar om vi fortsätter i samma konsumtionstempo som nu.

Kalle Lasn har själv ett förflutet inom reklambranschen. Under 1960-talet jobbade han i Japan och fick god insyn i den bransch han idag föraktar.
–    Då arbetade jag på och gillade mitt jobb. Men efter ett tag blev jag väldigt splittrad. Reklambranschen tar inte sitt ansvar. De bryr sig inte om vilken produkt de exponerar och vad det kan leda till. Då började jag tänka på hur man kunde "jamma" (störa) reklambranschen. Hur man skulle kunna påverka branschen att bli mer ärlig och etisk. Resultatet blev the Media Foundation.

Kalles förnamn vittnar om en koppling till Sverige. Något som visar sig stämma.
–    Min pappa, som var Estlands bästa tennisspelare, beundrade den svenske storspelaren Kalle Schröder. Därför heter jag Kalle i förnamn.
Jo, Kalle Schröder är faktiskt en av Sveriges mest framstående tennisspelare. Han var aktiv under 1930- till 40-talet, ungefär samtidigt som den gamle svenske kungen Gustav V med tennispseudonymen Mr G. Samma period som de andra svenska manliga storspelarna hette Jotte Söderström eller Fimpen Nyström och inte som idag Jonas Björkman eller Thomas Enqvist.

Kalle Lasn har vid olika tillfällen hållit föredrag för reklambranschen i Sverige och noga följt den nordiska utvecklingen.
–    Ni måste vara försiktiga i Sverige, säger han.
–    Den amerikanska kulturen försöker vara den globala kulturen som alla ska kunna ta till sig. Men tar man till sig den alltför mycket ger man upp sin egen nationella särart. Gå inte i samma sociala fälla som både USA och Kanada har gjort.
Vad kan man göra för att förhindra en amerikanisering av den egna kulturen?
–    Se till att även gräsrötterna har tillgång till de stora medierna som exempelvis TV. Att kulturen kommer från botten och upp, inte tvärtom. På samma sätt som politikerna lägger en ekonomisk budget för fem år framåt bör de tänka fem år framåt på vilken mediasituation man vill åstadkomma. Vill vi öppna upp för den amerikanska kulturen? Vill vi behålla vår kulturella särart? På vilket sätt kan vi göra det? Det är frågor som ansvariga politiker bör ställa sig.

Buy Nothing Day går ut på att delta genom att inte delta. Men att inte köpa någonting under 24 timmar kan vara svårt. Kalle Lasn vet dock hur man förbereder sig.
–    Konsumtion är beroendeframkallande, det är faktiskt lite som rökning. Hela poängen med Buy Nothing Day är att kunna motstå suget att konsumera när du går förbi en affär och vill ha en chockladbit. Om du gör ett försök under 24 timmar kommer du märka hur starkt behovet egentligen är.

 Fotnot: Adbusters hemsida har adress www.adbusters.org


> Tipsa en vän


Användarinloggning

quistbergh.se nyhetsbrev