Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/60/125060/quistbergh.se/public_html/includes/file.inc on line 645 Köttätarna VS Grönsaksätarna | quistbergh.se

Köttätarna VS Grönsaksätarna

En version av denna text har tidigare publicerats i: etc.se 2000-02-24. Texten © författaren/författarna. För eftertryck krävs tillstånd från författaren/författarna. Men om du vill skriva ut och läsa artikeln eller ge den till en god vän går det givetvis bra. De är till för att spridas. Om du har frågor, gå till kontakt.
Dokumentadress: [http://www.quistbergh.se/view/76]
Tipsa en vän om denna artikel, klicka här. Skriv ut denna artikel, klicka här.

Både vegetarianer och köttätare använder mängder med argument för att försvara sig mot angrepp eller förmå varandra att byta sida. Några argument som dyker upp i debatten är sanna, andra är halvsanna, några är fejk och några handlar bara om tycke och smak. ETC:s guide till debatten hjälper dig avgöra vad som är vad i argumentstormen.

Text: Fredrik Quistbergh och Ira Mallik 


 Argument från grönsaksätarna:

 GRÖNSAKSÄTARNA: ”Man känner sig piggare när man bara äter vegetarisk mat. Dessutom behöver man mindre sömn.”
 (Monica Engström, före detta ordförande i Vegetariska föreningen förklarar i tidningen Frihet varför vegetariskt är så bra).

 VERKLIGHETEN: Det finns inga bevis för att sömnbehovet skulle minska för att du enbart äter vegetarisk mat. Sömnbehovet är kopplat till bland annat fysisk aktivitet, hur mycket
 sömn du fått kvällen innan och hur gammal du är. Spädbarn behöver mycket sömn eftersom de växer så snabbt. Om du känner dig sömning trots att du fått tillräckligt mycket sömn kan det
 hänga samman med vad du ätit. En energirik måltid tar längre tid för kroppen att bryta ner, och under tiden kan du känna dig dåsig. En rejäl råbiff gör dig sömnigare än ett päron. Men ett skrovmål på potatis och andra rotfrukter tar längre tid för kroppen att smälta än ett lätt kycklinglår. Att vissa ”känner” sig piggare när de bara äter vegetarisk mat är ett argument som är svårt att bemöta.

 GRÖNSAKSÄTARNA: ”Maten kommer inte att räcka till alla om man fortsätter äta lika mycket kött som idag.”
 Alternativt
 ”Om en hållbar livsmedelsproduktion år 2021 ska uppnås, kan svenskarna i framtiden endast äta fjärdedelen av all den mat av kött, fågel och korv som idag konsumeras. Även
 konsumtionen av mjölkprodukter måste minska, varav mjölken med 25 procent.”
 (Autentisk formulering av ett antal företrädare för olika miljöorganisationer på GP:s debattsida 990406.)

 VERKLIGHETEN: Eftersom det handlar om framtiden vet ingen säkert. De flesta tror att det kommer att bli svårt att få matproduktionen att fungera i framtiden om befolkningen nästan fördubblas och lika mycket eller mer resurser ska läggas på att producera kött. Dessutom verkar trenden vara att köttkonsumtionen ökar i världen. För att utvecklingen ska vara hållbar och miljöproblemen inte öka, måste antingen köttproduktionen effektiviseras med hjälp av till exempel genmanipulation eller så måste köttkonsumtionen minska.

 GRÖNSAKSÄTARNA: ”En vegan löper 50 procents mindre risk än en köttätare från att få cancer.”
 Alternativt
 ”Vegetarianer lever längre än köttätare.”

 VERKLIGHETEN: De här argumenten dyker ofta upp och procentsiffrorna varierar. Ibland kan det vara 30 procents och ibland 60 procents större cancerrisk för köttätare. Men inget av detta är bevisat. Testpersonerna som det hänvisas till är ofta renlevnadsmänniskor som varken röker, dricker alkohol eller äter kött. Det är då svårt att avgöra exakt varför de inte får cancer, eller varför de lever längre. Cigarettrökning är t ex en av de vanligaste cancerorsakerna. Vad man kan konstatera är att den som äter väldigt lite frukt och grönsaker löper större risk för att få cancer än den som äter mer normala mängder. Kött som är alltför fett eller stekts länge och på fel sätt bildar ämnen som höjer risken för cancer. Men en kokt med bröd är inga problem.

 GRÖNSAKSÄTARNA: ”Människan är skapad för att vara vegetarian. Det är inte naturligt att äta kött”.

 VERKLIGHETEN: Se svaret till frågan ”Det är naturligt att äta kött”.

 Argument från köttätarna:

 KÖTTÄTARNA: ”Köttproduktion är inte alls sämre för miljön än grönsaksodling. Det är bättre att äta närproducerat kött än exempelvis linser, bönor eller annat som måste importeras.”

 VERKLIGHETEN: Ja och nej. Köttproduktion är sämre för miljön än grönsaksodling om man ser inom landet. Vad det gäller jämförelsen med importerade grönsaker är det många faktorer som måste vägas samman. Ett entydigt svar är svårt att ge eftersom det beror på vilka miljöfaktorer man räknar in. Men enligt Naturvårdsverket är det ur energisynpunkt bättre att äta importerade baljväxter än svenskt fläskkött. Generellt sett är det givetvis ännu bättre att äta närproducerade grönsaker.

 KÖTTÄTARNA: ”Det är naturligt att äta kött.”
 (Pia Ristola från Svensk Köttinformation slår fast vad som gäller till tidningen Frihet).

 VERKLIGHETEN: Ja, om man med naturligt menar något som pågått väldigt länge och som de flesta tar för självklart så är det naturligt att äta kött. Människan är ingen extrem växtätare, då hade våra tarmkanaler varit anpassade för flera typer av växtdelar. Men vi är inte heller ett extremt rovdjur, för då hade vi haft andra tänder och andra naglar. Människan har helt enkelt slukat allt. Har hon haft chansen att fånga ett djur, hinna upp det och döda det så har hon gjort det för att överleva. Av våra närmaste släktingar, människoaporna, jagar schimpansen mest för nöjes skull eftersom tillgången på frukt är god i det fria. Gorillan verkar vara en ren vegetarian och orangutangen äter allt vad den kommer över. Men vi människor har alltså, helt naturligt, anpassat oss till att äta allting. Men allt som är naturligt behöver ju inte vara rätt.

 KÖTTÄTARNA: ”Veganismen är bara en tillfällig modetrend.”

 VERKLIGHETEN: I Indien har det funnits veganer sedan 2-3000 år tillbaka. I Sverige har man spårat veganer till 1800-talet och kanske fanns de ännu tidigare än så. Enligt flera undersökningar ligger antalet vegetarianer i Sverige runt fem procent av befolkningen och har så gjort under hela 1990-talet. Så det är bara för köttbranschen att inse, grönsaksätande är ingen tillfällig modetrend. Veganerna är således här för att stanna.

 KÖTTÄTARNA: ”Äter man mer av det viktiga proteiner som finns i kött går man ner i vikt.”
 (Britt-Marie Andersson från Svensk Köttinformation ger bantningsråd till tidningen Expressen 961121)

 VERKLIGHETEN: Bantningstipsen varieras i det oändliga. Ena dagen är det chockladdieten som gäller och den andra dagen biff- eller fruktdieten. Många av de här knasiga tipsen brukar fungera i början, men det är väldigt få som verkar på lång sikt. Man kan lika gärna säga: Äter du bara grönsaker går du ner i vikt. Men de flesta skulle nog tycka att det blir rätt trist efter ett tag.

 KÖTTÄTARNA: ”Det finns två typer av järn. Dels så kallat hemjärn och dels så kallat icke-hemjärn. Tonåringar, kvinnor som menstruerar eller är gravida är beroende av hemjärnet som bara finns i kött. Järntabletter är inte lösningen på problemet eftersom det järnet är likvärdigt med icke-hemjärnet och tas upp dåligt av kroppen. Dessutom är det svårt att dosera rätt.”

 VERKLIGHETEN: Köttätare talar gärna om grönsaksätarnas järnbrist. Men det är mest dimridåer från köttbranschen. Äter du en väl varierad vegankost med grönsaker, rotfrukter och spannmål, får du tillräckligt med järn i dig. De som kan behöva extra mycket järn, exempelvis tonåringar eller gravida kvinnor, kan köpa det på burk. Det finns idag extra tillskott av biologiskt hemjärn att köpa som motsvarar alla krav. Vissa hävdar att oregano och aubergine hämmar kroppens förmåga att ta till sig järnet, så du som behöver extra mycket järn kan skippa pizzakryddan. Påståendet att det skulle vara svårt med rätt dosering är en riktig bluff. Om du inte kan läsa, be någon nära vän förklara om det ska vara en eller två tabletter.

 

 KÖTTÄTARNA: ”I vår del av världen med vårt kärva klimat är det minst resursslöseri att leva som vi alltid har gjort, både på animaliska och vegetabiliska livsmedel. Vi kan inte exportera våra ängsmarker.”
 (Eva Boström från Svensk Köttinformation staplar argument i tidningen Hushållsläraren 1/98).

 VERKLIGHETEN: Vi lever inte som vi alltid har gjort. Vi äter mycket mera kött idag än någonsin tidigare. Att betesdjur som kor och får håller landskapet öppet stämmer däremot, men varken kycklingar eller grisar betar. Svensken äter i genomsnitt 37, 7 kilo (1998) gris varje år. Att äta baljväxter drar mycket mindre energi än att äta kött.

 KÖTTÄTARNA: ”Att äta helt vegetarisk kost kräver mycket goda kunskaper i kost- och näringslära för att inte riskera näringsbrist eller sjukdomar.”
 (Autentisk formulering i kompendiet ”Kött och miljön” från Svensk Köttinformation)

 VERKLIGHETEN: Både köttätare och grönsaksätare kan göra fel. Bägge kan sätta i sig käk som skulle få näringsfysiologerna att gå i taket. En sönderstekt biff tillsammans med ett jätteglas mjölk vecka efter vecka är inget vidare. Det vegetariska alternativet chips och coca-cola är heller inget att rekommendera i en månad. Det krävs inga mystiska specialkunskaper för att bli vegetarian. Är du däremot helvegan rekommenderas extra tillskott av:

Vitamin B12, som finns i mjölk och ost. Brist på denna viktiga vitamin kan leda till skador på nervsystemet, men det är mycket, mycket sällsynt.
 D-vitamin. Här kan solen vara tillräcklig, men den som vill vara på den säkra sidan och bygga upp skelettet kan ta extra.
 Hemjärn, för den som behöver extra mycket järn, t ex tonåringar och gravida kvinnor.
Givetvis finns de här vitaminerna att köpa på burk. Att många uppfattar det som svårt kanske beror på att organisationerna som propagerar för vegetarisk mat inte har samma resurser som köttbranschen för reklam och information i skolorna. Den som har valmöjligheter måste inte äta kött.

 KÖTTÄTARNA: ”För att finnas till måste människan utnyttja naturen, både växter och djur.”
 (Ur studiematerialet ”Svenskt kött behövs i ett uthålligt samhälle” från Svensk Köttinformation AB)

 VERKLIGHETEN: De allra flesta svenskar kan idag välja att leva ett liv där djur inte utnyttjas. Vår existens står inte på spel. Frukt, grönsaker och på senare tid sojabiffar finns att köpa i affären. Om du fryser kan du sätta på dig en täckjacka utan skinndetaljer istället för en minkpäls. Det finns till och med vegetariska skor. Även om det kan innebära en del besvär att helt avstå från att konsumera djurprodukter så finns det inget som tvingar oss att göra det.


> Tipsa en vän


Användarinloggning

quistbergh.se nyhetsbrev