Leijonhufvuds virriga attack

Walther Sommerlath och Silvia Sommerlath i BrasilienWalther Sommerlath och Silvia Sommerlath i BrasilienMadeleine Leijonhufvud, styrelseledamot i World Childhood Foundation där Drottning Silvia är hedersordförande, går återigen (ett av tidigare debattinlägg finns här) till attack mot Kalla fakta för reportagen om Walther Sommerlath och den judiske affärsmannen Efim Wechsler. Leijonhufvud har inför detta debattinlägg tyvärr inte ens tagit reda på kronologin kring avslöjandena om Walther Sommerlath - vilket gör hennes attack väldigt virrig. Hela inlägget finns här.

Kalla faktas chef, Johan Åsard, svarar på Leijonhufvuds attack här.

Frågor och svar om Kalla faktas Sommerlathgranskning hittar du här.


> lägg till ny kommentar | Tipsa en vän

Bengt Nilsson (inte verifierad)

Om ni gått igenom tusentals dokument blir ju misstaget än mer svårförklarligt.

En av uppgifterna var rimligen att utreda Walther Sommerlaths verksamhet i samband med köpet av Wechslers firma. Då framgår det av nämnda notis att Sommerlath i april 1939, alltså samtidigt som han köpte Wechslers firma i Berlin, sålde andelar i en brasiliansk egendom till en man vid namn "Weschler". Det borde ha fått alla möjliga varningsklockor att ringa och resulterat i en kontroll av den brasilianska affären. Om ni hade gjort den kontrollen skulle ni ha funnit att köparen var Efim Wechsler - med allt vad det betyder för bedömningen av hela historien.

Jag är medveten om att Deland svarade (dock knappast tillfredsställande på den här punkten), men när Åsard & du fortsätter att åberopa att uppgiften om den brasilianska affären kom fram först efter programmen - ja, då blir man ju tvungen att återigen fråga hur detta kunde komma sig. Ni använde "JusBrasil", man kan med hjälp av "JusBrasil" se spår av den brasilianska transaktionen - varför såg ni inte de spåren? Allt som behövdes var ju att söka på Sommerlath!

Och naturligtvis skulle programmen då sett helt annorlunda ut - vilket är varför misstaget är så allvarligt.


/Fredrik (inte verifierad)

Hej Bengt

Det som Johan Åsard skriver stämmer. I denna granskning har vi gått igenom tusentals dokument. En översiktlig presentation av vår research inför de två första reportagen hittar du här:
http://www.tv4.se/1.1922662/2011/06/14/sa_gick_granskningen_till

Och när det gäller frågan om letandet i "JusBrasil" har ju min kollega Mats Deland (om du nu är samma Bengt Nilsson) svarat dig i denna kommentatorstråd:
http://purgatorium.se/?p=590#comments

Med vänliga hälsningar

/Fredrik


Bengt Nilsson (inte verifierad)

Enligt Åsard kom alltså uppgiften om bytesaffären fram först efter programmen. Då är den stora frågan: Varför så sent?

I arbetet med programmen användes den fritt tillgängliga brasilianska databasen "JusBrasil", vari bland annat ingår en lång rad officiella tidningar ("Diarios Oficiais"). Det förefaller som den naturligaste saken i världen att använda databasens sökfunktion till att leta på "Sommerlath", "Wechsler", "Cohen" i olika kombinationer eller var för sig. Om man gör detta dyker det upp en notis (DOSP 29/4 1941) vari det berättas att Walther och Alice Sommerlath i april 1939 sålt andelar i en egendom till en viss "Walter Weschler".

Hade inte den relativa namnlikheten mellan "Walter Weschler" och "Efim Wechsler" plus tidpunkten (april 1939) bort föranleda vissa funderingar om ett möjligt samband?



Användarinloggning

quistbergh.se nyhetsbrev